Viborg RC Racing

Viborg RC Racing

I Viborg RC Racing kører vi med radiostyrede biler

VRCR består af voksne og børn, der interesserer sig for RC-biler. Kom, når vi har aktiviteter og få en snak.

Bestryrelsen kan kontaktes på bestyr#vrcr.dk . . . . . . . . . Webmaster kan kontaktes på webm#vrcr.dk

Alle E-mail adresser på hjemmesiden er skrevet med # i stedet for @ af sikkerhedsmæssige årsager.
Derfor husk at erstatte # med @, når du bruger dem.

Ordbog

Onroad ordbog.Posted by Benny Nielsen Sat, September 22, 2007 13:44:46

For at gøre det nemmere at kommunikere, er det smart, at vi benytter de samme ord, for de samme ting.
Derfor er denne ordbog lavet, for at vi kan bruge de samme ord, for "dimserne" i bilen.
Man behøver ikke at kunne et eneste af dem inden man begynder, men det hjælper. Ellers lærer man dem løbende.
Ordene er dem, som vi bruger under normal samtale. De er ikke nødvendigvis helt korrekte eller danske.

Karosseri:
Det er lavet af lexan. Et meget stærkt plast materiale.
Blog Image

Chassis:
Det er lavet af kulfiber, plastik eller graphit.

Blog Image
Motor:
Den bruges både til acceleration og nedbremsning.
Blog Image
Fartregulator:
Den styrer strømmen til motoren og dermed hastigheden.
Blog Image
Servo:
Den styrer, hvor meget forhjulene drejer.
Blog Image
Modtager:
Den styrer fartregulator og servo i forhold til udslagene på senderen.
Blog Image
Batteri:
Det forsyner alle ovennævnte dimser. En batteri-pakke består af 6 batteri-celler.
Blog Image
Sender:
De fleste bruger en pistol sender.
Blog Image

Understyring:
Bilen drejer mindre end forventet. Det skyldes at forhjulene har dårligere greb i banen end baghjulene. Forhjulene skrider i svingene.
Blog Image
Overstyring:
Bilen drejer mere end forventet. Det skyldes at forhjulene har bedre greb i banen end baghjulene. Baghjulene skrider i svingene.
Blog Image
Dæk:
De består af en plastik fælg, et skum indlæg og et gummidæk.
Dæk smøring:
Dækket smøres med et opløsningsmiddel for at gøre gummiet blødere.
Blog Image

Kronhjul (spurgear):
Det er det store tandhjul.
Blog Image
Pinion:
Det er det lille tandhjul der sidder fast på motoren.
Blog Image
Karosseristag (bodypost):
De holder karosseriet fast i den rigtige højde.
Blog Image
Bærearme (svingarme):
Plastik eller graphit arme der "bærer" hjulene.
Blog Image
Kugle-link (ball link):
Blog Image
Støddæmper:
Opsuger ujævnheder i underlaget.
Blog Image
Krængningsstabilisator:
Reducerer bilens krængning i svingene.
Blog Image
Bumper:
Skumpude der optager stød mod forenden af bilen.
Blog Image
Differentiale (Kugledifferentiale):
Det giver hjulene på den samme aksel mulighed for at køre forskellig hastighed i sving.
Blog Image
One-way:
Den låser hjulene under acceleration og har friløb under nedbremsning.
Den benyttes kun til forhjulene.
Blog Image
Låst foraksel (spool):
Den låser hjulene både under acceleration og nedbremsning.
Den benyttes kun til forhjulene.
Blog Image
Trækaksler:
Overfører trækket fra differentiale, one-way eller spool til hjulene.
Blog Image
Bevelgear:
Benyttes kun i biler med en langsgående trækaksel gennem hele bilen. To "skæve" tandhjul, overfører trækket fra hovedtrækakslen til hjulene.
Den overfører trækket med en vinkel på 90°.
De to tandhjul kaldes kronhjul(det store) og spidshjul(det lille).
Blog Image

Chassis:
Bund:
Blog Image
Topdæk:
Blog Image

Hjulophæng:
C-hub:
Blog Image
Styreblok (styrespindel):
Blog Image
Hub:
Blog Image
Motor:
Kul motor:
En kul motor har en kommutator og kul, der overfører strømmen til viklingerne.
Det er en billig motortype, der kræver nogen vedligeholdelse.
Man kan også kalde det en DC eller jævnstrømsmotor.
Det er vigtig at kontrollere, at fartregulator og motor kan fungere sammen, inden de tilsluttes.

Kulløs motor:
En kulløs motor har ingen kommutator eller kul.
Derfor kræver den næsten ingen vedligeholdelse. Den er til gengæld dyrere i indkøb end kul motoren.
Man kan også kalde det en AC eller vekselstrømsmotor.
Det er vigtig at kontrollere, at fartregulator og motor kan fungere sammen, inden de tilsluttes.

Turn (vikling):
Turn er et udtryk for antallet af viklinger der er i motoren. Et lille turn tal (eks. 7 turn) er udtryk for en meget kraftig motor. Et stort turn tal (eks. 24 turn) er udtryk for en mindre kraftig motor.
Som begynder er det vigtigt, at man ikke starter med en meget kraftig motor.
Blog Image
Motor hus:
I kul motorer findes de faste magneter i motorhuset.
I kulløse motorer findes viklingerne i motorhuset.
Blog Image
Anker (Rotor):
I kul motorer findes viklingerne i ankeret.
I kulløse motorer findes de faste magneter i ankeret.
Blog Image
Endbell:
I kul motorer findes kullene i endbellen.
I kulløse motorer findes måske nogle sensorer i endbellen.
Blog Image
Kul:
Kullene overfører strømmen til kommutatoren.
Kul kan have mange former.
Blog Image
Kommutator:
Kommutatoren overfører strømmen fra kullene til viklingerne.
Blog Image

Støddæmper:
Fjeder:
Har normal forskellig farve, afhængig af hårdheden.
Blog ImageFjederjustering:
Justerer frihøjden på bilen.
Blog Image
Dæmper olie:
Der bruges silikoneolie, da det holder samme tykkelse ved alle temperaturer.
Blog Image
Stempel:
Antallet af huller i stemplet og størrelsen af hullerne, sammen med oliens tykkelse bestemme dæmpningen.
Blog Image
Blære (Bladder):
Blog Image
Svamp/skum:
Blog Image

  • Comments(0)//www.vrcr.dk/#post13